Zdrowy sen to podstawa dobrego samopoczucia i zdrowia. Niestety, wiele osób doświadcza problemów ze snem, takich jak trudności z zasypianiem, częste budzenie się w nocy, czy niesatysfakcjonujący sen. Na szczęście istnieje wiele sposobów na poprawę jakości snu.

Jednym z tych sposobów jest aromaterapia. Może ona być w tym problemie bardzo dużym wsparciem, a jej działanie odczuwają nawet najwięksi sceptycy (czyli niejeden mąż wątpiący w działanie aromaterapii :)).

Olejki eteryczne mogą nas wspierać przy problemach ze snem na różne sposoby. Ułatwiając nam zasypianie, relaksując nas, wyciszając umysł, ale również poprawiając nam nastrój. A przecież wiadomo, że lepiej się zasypia z uśmiechem na ustach. Nawet jeśli problemy ze snem to nie twój problem, może warto sprawdzić, czy przypadkiem olejki nie pogłębią i nie umilą Twojego snu.

 

 

Jakie olejki eteryczne są skuteczne na problemy ze snem?
Lista olejków skutecznie wspierających sen jest naprawdę spora. Warto testować i próbować, które olejki zadziałają właśnie na was. Bardzo ważne jest, żeby zapach olejku Wam się podobał. Dodatkowo, olejki można ze sobą mieszać i zmieniać w zależności od nastroju (czasem możesz woleć głębokie, niskie nuty, innego dnia lekkie, cytrusowe).

LISTA OLEJKÓW ETERYCZNYCH NA PROBLEMY ZE SNEM:

  • Lawenda lekarska – królowa relaksu i wyciszenia, pod warunkiem, że lubisz jej zapach, jest bezpieczna w aromaterapii dzieci;
  • Rumianek rzymski i niemiecki – oba mają silne działanie wyciszające i łagodzące napięcia, oba są bezpieczne w aromaterapii dzieci;
  • Szałwia muszkatołowa – działa podobnie jak lawenda, często polecana jest w okolicach miesiączki, gdyż masaż podbrzusza tym olejkiem (w rozcieńczeniu) nie tylko relaksuje, ale również redukuje skurcze i bolesność tych okolic;
  • Bergamotka – działa uspokajająco, ale ma w sobie sporo lekkich nut poprawiających  nastrój (pamiętaj, że zimnotłoczony olejek z bergamotki jest fototoksyczny, więc po wykonaniu masażu z dodatkiem tego olejku nie można wystawiać się na działanie słońca i solarium przez około 18 godzin, więcej o fototoksyczności olejków TUTAJ); 
  • Mandarynka – sama lub w połączeniu z lawendą i rumiankiem będzie świetną opcją na problemy z zasypianiem u dzieci;
  • Słodka pomarańcza – słodki, przyjemny zapach pomarańczy pomoże się zrelaksować i zasnąć z uśmiechem na ustach;
  • Kadzidłowiec – ma działanie uspokajające i uziemiające, świetnie sprawdzi się w mieszankach lub solo;
  • Wetiweria – jako nuta bazy (uziemiająca) świetnie komponuje się z wieloma olejkami czyniąc zapach mieszanki bardziej trwałym i głębokim a dodatkowo działa relaksująco na umysł i ciało;
  • Ylang-ylang – bardzo intensywny olejek, używaj go w niewielkiej ilości (nawet 1 kropla na 10 kropli innych olejków), żeby dodać trochę słodyczy i nut kwiatowych do odprężającej i relaksującej mieszanki;
  • Jałowiec wirginijski – to również bardzo uziemiający i uspokajający olejek, chociaż nie każdy polubi się z jego zapachem (przypominającym stary strych, stare, drewniane skrzynie);
  • Cedr himalajski – bardzo przyjemny w odbiorze, słodki, drzewny, ciepły i otulający zapach;
  • Geranium – olejek polecany przy drażliwości, zmęczeniu umysłowym, ale również w okresach zwiększonego stresu, świetny towarzysz kobiety w okresie menstruacji, menopauzy oraz jako wsparcie przy PMS (u niektórych kobiet problemy ze snem nasilają się w tych okresach).


    Olejki warto mieszać ze sobą, żeby uzyskać ciekawe połączenia zapachowe. Nawet jeśli nie lubisz lawendy, ale chcesz skorzystać z jej dobroczynnych właściwości zmieszaj ją z wybranym cytrusem i wetiwerią, a może odkryjesz na nowo potencjał tego olejku i pozytywny wpływ na swój organizm.

Jak stosować aromaterapię przy problemach ze snem?

Aromaterapię na problemy ze snem można stosować na kilka sposobów:

 

  • Dyfuzja – dla posiadaczy dyfuzorów to najszybsza metoda, kilka kropli olejku rozproszonych pół godziny przed snem pomoże wejść w błogi relaks;
  • Pasywna dyfuzja, czyli samoistne ulatnianie się olejku to opcja dla tych, którzy nie mają dyfuzora i chcą wykorzystać moc olejków w prosty sposób – wystarczy kropla lub dwie naniesione na chusteczkę i kilka minut spokojnego wdychania, a na pewno poczujesz różnicę w zasypianiu (ja zazwyczaj nakrapiam olejek mandarynkowy na chusteczkę i kładę ją kilkanaście cm od głowy, dzięki temu zasypia mi się z wielką przyjemnością i łatwością);
  • Masaż – dla niektórych osób nie ma nic bardziej relaksującego niż masaż lub nawet automasaż z użyciem olejków eterycznych. Wystarczy rozcieńczyć kilka kropli (rekomenduję około 5 kropli na łyżkę oleju) olejku eterycznego w oleju bazowym (o oleju bazowym przeczytasz TUTAJ) i delikatnym wmasowaniem mieszanki w ciało. Masaż pomaga rozluźnić mięśnie i zrelaksować zmęczoną całym dniem głowę;
  • Kąpiel – to również świetny sposób na relaks przed snem. Dodaj kilka kropli olejku eterycznego do łyżki żelu pod prysznic, po dokładnym wymieszaniu dodaj do ciepłej kąpieli (więcej sposobów na aromaterapeutyczną, bezpieczną kąpiel TUTAJ). 10 kropli w zupełności wystarczy na przyjemnych 15 minut relaksu i ukojenia.

Podsumowanie

Aromaterapia to naturalny i bezpieczny sposób na poprawę jakości snu. Jeśli borykasz się z bezsennością, warto wypróbować tę metodę jako wsparcie lub uzupełnienie innych metod.
Jak widać wybór olejków i sposobów ich stosowania jest naprawdę spory, więc każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego i przyjemnego. Warto jednak sprawdzać co działa na nas najlepiej, jak reagujecie na dane olejki, gdyż reakcje organizmu bywają bardzo odmienne i niekoniecznie coś, co działa na koleżankę zadziała również na ciebie. 

Artykuł dla Urulu napisała:

Klaudia Koczyk- jestem magistrem biotechnologii ze specjalizacją z mikrobiologii stosowanej, dyplomowaną fitoterapeutką, aromaterapeutką, terapeutką żywieniową. Od lat pracuję w branży farmaceutycznej w różnych jej obszarach. Od dziecka fascynował mnie świat roślin i piękno natury. 4 lata temu zaczęłam zgłębiać tematykę aromaterapii z powodu licznych problemów zdrowotnych. Od tego czasu intensywnie poszerzam swoją aromaterapeutyczną wiedzę w kanadyjskiej szkole Essence of Thyme. Regularnie uczestniczę również w innych zagranicznych szkoleniach (Tisserand Institute, Aromahead Institute, The School for Aromatic Studies) a także w tych organizowanych w Polsce (m. in. w Instytucie Zielarstwa Polskiego i Terapii Naturalnych). Moją pasją jest zgłębianie wiedzy z zakresu szeroko pojętej medycyny, farmacji, dietetyki i fitoterapii. W wolnych chwilach rozwijam się również w fotografii przyrodniczej oraz behawiorystyce psów i kotów.